Saturday, January 31, 2009

PERBEZAAN KONSEP USAHAWAN DAN PENIAGA

Definisi : Peniaga ialah orang yang menjalankan kegiatan jual beli barangan atau melakukan kegiatan perkhidmatan dengan tujuan untuk mendapatkan keuntungan. Peniaga ialah orang yang melibatkan diri dalam kegiatan jual beli. Ia membeli barangan dengan harga yang lebih rendah dan menjual dengan harga yang lebih tinggi untuk mendapatkan keuntungan dan jika ia melibatkan diri dalam kegiatan perkhidmatan, ia juga akan mendapat keuntungan daripada menawarkan perkhidmatannya. Ia berniaga semata-mata untuk mendapatkan untung. Selain daripada itu, objektif peniaga adalah untuk mencapai matlamat peribadi.

Jika diteliti kedua-dua istilah peniaga dan usahawan sememangnya terdapat perbezaan. Selain dari mencari keuntungan ushawan juga berkhidmat untuk masyarakat.

Ciri-ciri Peniaga.
1. Membeli barang untuk dijual semula.
2. Harga barang yang dibeli berbeza dengan harga barang yang dijual semula, selalunya lebih tinggi
3. Mempunyai sifat boleh mengurus perniagaan dengan baik. Ia sepatutnya mampu mengurus wang, pekerja-pekerja, barang-barang dan kedainya supaya teratur dan sistematik.
4. Tidak mencipta barang sendiri untuk dijual, sebaliknya membeli barang dari usahawan untuk dijual.

Setelah melihat definisi dan ciri-ciri seorang peniaga, kita sudah pasti dapat membezakan usahawan dan peniaga. Jadual 1.2 di bawah ini dapat memberi gambaran yang jelas mengenai perbezaan usahawan dan peniaga.


Jadual Perbezaan antara Usahawan dan Peniaga



Perbezaan antara usahawan dan peniaga ialah :-

Usahawan
1) Usahawan lebih mementingkan khidmat kepada masyarakat dan pembangunan negara.
2) Usahawan merupakan peniaga yang sentiasa membuat pengubahsuaian kepada produk atau perkhidmatan yang sedia ada dan mencari idea-idea baru.
3) Contoh: En. Zulkifli menjalankan perniagaan runcit. Ia melabelkan harga barangan, menyusun barangan mengikut jenis-jenis tertentu dan kedainya berhawa dingin. Seorang juruwang ditugaskan di kaunter pembayaran. Kedai runcitnya seakan-akan sebuah pasar raya. Ia mempunyai beberapa cawangan di bandar lain.

Peniaga
1) Peniaga lebih mementingkan keuntungan daripada khidmat kepada masyarakat dan pembangunan negara.
2) Peniaga merupakan orang yang membeli sesuatu barangan pada harga yang rendah dan menjual pada harga yang tinggi.
3) Contoh: En. Ahmad memiliki sebuah kedai runcit. Ia membeli barang-barang runcit daripada pemborong dan meletakkan barangannya di kedai untuk dijual kepada pengguna.

12 comments:

  1. Artikel yang baik sekali..bila nak update artikel baru???

    ReplyDelete
  2. Sape cakap x boleh beri khidmat pd masyarakat..menjual barangan kepada org dikira khidmat la jugak...cakap org xder pengalaman niaga Mmg la..aptb

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat kajian dan dapatkan ilmu untuk bezakan ushawan dan berniaga

      Delete
    2. kena paham betul2 kontek usahawan dan peniaga.. konsep memang sama.. maksud khidmat masyarakt tu ialah membuka peluang pekerjaan kpd yang memerlukan.

      Delete
  3. Unknown January 27 2016 at 6:18.. sila bljr btul2 psl perniagaan.. usahawan biasanya mcipta, mgeluarkn, menginovasikn produk, suda tentu lebih kpd bkhidmat kpd msyrkt. Mnakal peniaga, hny mjual.. perkhidmatan yg diberikn pn bdasarkn dr usahawan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya... sokong..sebab saya pun baru belajar mengenai ini

      Delete
  4. thankyou for help me settle this homework😂

    ReplyDelete
  5. Setuju pendapat ini... Usahawan selalunya bermula dari zero ke hero iaitu mencipta dan memasarkan manakala peniaga memerlukan kos atau dana yang banyak untuk beli secara borong dan menjualnya semula...

    ReplyDelete
  6. Saya ingin berkongsi kesaksian mengenai bagaimana perkhidmatan pendanaan Le_Meridian membantu saya dengan pinjaman sebanyak 2,000,000.00 USD untuk membiayai projek ladang ganja saya, saya sangat berterima kasih dan saya berjanji untuk berkongsi syarikat pembiayaan ini kepada sesiapa yang mencari jalan untuk mengembangkan perniagaannya project.the syarikat adalah syarikat pembiayaan. Sesiapa yang mencari sokongan kewangan perlu menghubungi mereka di lfdsloans@outlook.com Atau lfdsloans@lemeridianfds.com Encik Benjamin juga pada WhatsApp 1-989-394-3740 untuk membuat perkara mudah bagi mana-mana pemohon.

    ReplyDelete
  7. Salam tuan, izinkan saya gunakan nota ini ya. Saya doakan tuan sentiasa dalam rahmat Illahi.
    Terima kasih

    ReplyDelete